Naar het overzicht

Schoolhond Billy

Een nieuwe medewerker op de Sonnewijser: schoolhond Billy!

Het klinkt misschien verrassend; een hond op school. Toch is het niet helemaal nieuw. In Amerika wordt het inzetten van honden op school al langer toegepast en in Duitsland zijn de positieve effecten van zogeheten therapiehonden uitgebreid bestudeerd. Hier en daar verschijnt inmiddels ook in Nederlandse scholen een hond in de klas.

Onderzoek wijst steeds weer uit dat leerlingen veel steun halen uit de aanwezigheid van een hond. Een hond is een roedeldier, nodigt uit tot contact, tot activiteiten en geeft een gevoel van kameraadschap en vertrouwen. Daarbij oordeelt een hond niet en maakt geen onderscheid tussen leerlingen.

Als liefhebber van honden liep onze leerkracht Judith de Groot al langer rond met het idee om een hond aan te schaffen. In het voorjaar hebben we onderzoek gedaan, literatuur gelezen over honden in de klas en ook echt gezien wat een hond met onze leerlingen doet. Zoals bijvoorbeeld bij meneer Arthur en de biologielessen. Dit heeft ons doen besluiten, om een Labradoodle in te gaan zetten op onze school. Judith is de eigenaar van Billy en zal samen met Billy de nodige cursussen gaan doen, zoals ook de training dat Billy leert met leerlingen om te gaan. Voor de vakantie heeft Billy al met een aantal leerlingen kennisgemaakt.

Natuurlijk zullen er mensen zijn die hun vraagtekens plaatsen bij een hond in school. In het verleden zijn er honden altijd geweerd uit school  door allergieën van kinderen en collega’s. Billy is echter een Australian Labradoodle; een hypoallergeen ras. Door een jarenlang gericht en selectief fokproces is er een hond gecreëerd die allergievriendelijk is en door zijn gedragskenmerken uitermate geschikt als hulphond. Toch kan het heel soms zo zijn dat leerlingen toch op onze hond reageren. Dan moeten we erop letten dat de hond niet te dicht bij deze leerling komt, want het belang van de leerling staat voorop.

Er wordt steeds meer geschreven over het positieve effect van huisdieren op kinderen in de thuissituatie. Maar ook buitenshuis doet een hond veel goed. Hieronder een aantal redenen waarom  wij denken dat Billy een aanwinst is voor de Sonnewijser.

·         Leerlingen zitten beter in hun vel. Een hond troost, helpt en luistert. Hij kan leerlingen meer zelfvertrouwen en helpt ze zich op hun gemak te voelen. Hierdoor kruipen verlegen leerlingen bijvoorbeeld uit hun schulp. Een hond voegt vooral op sociaal-emotioneel en intuïtief gebied veel toe. Als leerkracht krijg je bijvoorbeeld niet altijd contact met leerlingen die naar binnen gekeerd zijn. Door een hond durven ze zich vaak wel open te stellen.

·         Billy troost. Is er een leerling verdrietig op het schoolplein? Een beetje aandacht van Billy doet wonderen. Maar ook bij groter leed biedt hij steun, alleen al door er te zijn met zijn grote, warme, geduldige hondenlijf. Billy heeft een hoog knuffelgehalte en lijkt op een knuffelbeer.

·         Billy helpt bij het lezen. Een hond is een goede luisteraar voor leerlingen die moeite hebben met lezen. Leerlingen vinden lezen niet altijd leuk. Vooral niet als ze het moeilijk vinden en hardop moeten voorlezen. Of als ze dyslectisch zijn. Maar het wordt al een stuk leuker als ze mogen voorlezen aan een hond. Het geeft niks als een leerling zich een keer verspreekt of een woord verkeerd uitspreekt. Billy is geduldig, geeft geen commentaar en zal hem/haar niet uitlachen of verbeteren. Op deze manier krijgen de leerlingen meer plezier in het lezen. Zonder zo’n belemmering ontwikkelt een leerling namelijk sneller nieuwe vaardigheden, wat weer goed is voor het  zelfvertrouwen. Wetenschappelijk is bewezen dat de aanwezigheid van een hond sterk bloeddrukverlagend werkt en een vermindering van stress betekent.
Een leeshond doet eigenlijk niets anders dan lekker naast een leerling op de grond liggen en luisteren naar een leerling dat uit een boek voorleest. Daarvoor is een rustig plekje, een apart kamertje of leeg lokaal het meest geschikt. Er wordt natuurlijk ook tijd genomen voor knuffelen en/of spelen met Billy.

Leerlingen leren duidelijk communiceren. Honden zijn net mensen: als je niet duidelijk tegen ze bent, snappen ze er geen snars van. De kans dat je van ze gedaan krijgt wat je wilt, is dan in elk geval minimaal. Met Billy kun je commandospelletjes spelen in de klas. De leerlingen moeten hem roepen en mogen hem opdrachtjes geven a.d.h.v. duidelijke commando’s en mogen hem dan een snoepje geven. De hond spiegelt je gedrag. Ben je onduidelijk en/of heb je een onzekere lichaamshouding of zachte stem dan zal hij je niet begrijpen. Zo kun je de link leggen naar klasgenoten; die luisteren ·         ook niet als je niet heel duidelijk zegt wat je van ze wilt. Op deze manier leren leerlingen op een duidelijke manier communiceren en werken ze aan een weerbare houding.

·         Billy verbetert de sfeer.De sfeer wordt positief beïnvloed met een hond in de school of in een groep. De hond zorgt voor gezelligheid, de leerlingen gaan makkelijker met elkaar om en ze werken meer ontspannen met een hond in de buurt. Ook wordt er minder geruzied en gepest. Een hond kan ervoor zorgen dat leerlingen op school zich veiliger en meer ontspannen voelen, zelfvertrouwen krijgen, beter communiceren en dus sociaal vaardiger worden. Leerlingen die eigenlijk niet graag naar school gaan, kunnen door de aanwezigheid van een hond wel weer veel plezier krijgen in school.

·         Billy kan helpen bij moeilijke gesprekken.Tijdens het uitlaten van de hond wordt ook nog eens een stukje verantwoordelijkheid en leiding nemen geoefend. Voor leerlingen die niet lekker in hun vel zitten, kan een wandeling met Billy een uitlaatklep zijn. Tijdens een wandeling kunnen ze hun hart luchten. Dat is minder confronterend dan tegenover elkaar zitten, omdat je allebei dezelfde kant op loopt. Als ze zich emotioneel kunnen ontladen, kunnen ze daarna de lesstof weer beter opnemen.

·         Billy werkt rustgevend. Voor sommige leerlingen werkt het erg rustgevend om even een “chill-momentje” met een hond te hebben. Door een dier te aaien, maken de hersenen hormonen aan waarvan we kalmeren. Wist je dat een knuffel van 20 seconden het bindingshormoon en de neurotransmitter oxytocin doet vrijkomen? Dit is een natuurlijk antidepressivum. Daardoor is de kans dat een leerling een conflict tijdens een vrij moment of op het schoolplein krijgt veel kleiner.

·         Billy helpt bij het verminderen van angst voor honden. Een hond in school is een fantastische mogelijkheid om leerlingen te leren dat honden niet eng hoeven te zijn. Angst voor honden ontstaat al op jonge leeftijd. Billy geeft vertrouwen en liefde en laat geen ruimte voor angst of onzekerheid.

Kort samengevat:
Alleen al door aanwezig te zijn, laat Billy de hartslag en bloeddruk van leerlingen afnemen, het verantwoordelijkheidsgevoel groeien, leren leerlingen rekening houden met elkaar, geeft ontspanning bij spel, universele aandacht bij het uitlaten, werkt hij spanning regulerend en zelfvertrouwen verhogend. 

Billy wordt niet alleen ingezet bij leerlingen met problemen. Dat zou niet eerlijk zijn tegenover kinderen met wie het prima gaat en die de hond ook heel leuk vinden. We zetten de hond dus ook in als beloning voor andere leerlingen.

De leerlingen moeten weten hoe een hond reageert, hoe ze hem moeten benaderen, maar ook is het belangrijk om de “hondentaal” te begrijpen. Daarbij is het van belang dat er afspraken worden gemaakte die voor de hele school gelden; de zogenaamd huisregels. Mocht uw kind met Billy aan het werk gaan, zal dit altijd in overleg zijn met  Judith. Zij is en blijft te allen tijde het baasje van Billy en neemt de beslissingen over haar hond.

Het spreekt voor zich dat het geen verplichting is dat leerlingen met Billy werken, spelen, kennismaken of wandelen. 

Top